Un posibil scenariu prost pentru administratorii de imobile

De cateva zile, dupa discutia cu Claudia (o fosta cursanta careia ii multumesc pentru atentionare), ma intreb din ce in ce mai des: Care sunt sansele sa avem o perioada in care toti administratorii de imobile vor functiona in ilegalitate?
Imi este teama ca riscam o multime de efecte juridice grave pe care le poate produce aceasta situatie chiar la nivel de societate. 
Hai sa va zic de ce ma bantuie acest scenariu si de ce sper sa nu am dreptate.

Pe 19.07.2018 a fost promulgata noua lege speciala pentru asociatiile de proprietari. Dupa publicarea in Monitorul Oficial, aceasta va deveni Legea 196/2018 si va abroga Legea 230/2007 si HG 1588/2007. O puteti gasi aici.

In mare, noua lege se pastreaza in aceeasi directie si nu pare sa aduca mari modificari, ci mai degraba clarificari si adaugiri. O multime dintre acestea se vor dovedi utile pentru administratori: stabilirea mai clara a relatiilor dintre persoanele si rolurile din asociatie, stabilirea mai clara a indatoririlor presedintelui, clarificarea aspectelor legate de facturarea individuala, clarificarea unor aspecte referitoare la anumite proceduri de lucru, etc, etc.

Totusi, exista si cateva articole care, in opinia mea, prevestesc mari probleme. Iata-le:

Art.2. – În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
e) atestat – actul care dovedeşte calitatea de administrator de condominii, prin care persoanele fizice care deţin certificate de calificare, conform lit.f), sunt atestate de către primar, la propunerea compartimentelor specializate în sprijinirea, îndrumarea şi controlul asociaţiilor de proprietari din cadrul autorităţii administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local;
f) certificat de calificare profesională – actul care dovedeşte calificarea profesională a persoanelor fizice pentru a îndeplini ocupaţia de administrator de condominii, în conformitate cu legislaţia privind învăţământul superior sau privind formarea profesională a adulţilor;

Art.106. – Persoanele fizice atestate pentru funcţia de administrator în conformitate cu prevederile Legii nr.230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, cu modificările şi completările ulterioare, pot îndeplini funcţia de administrator numai dacă, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi obţin certificate de calificare profesională care dovedesc calificarea profesională pentru a îndeplini ocupaţia de administrator, în conformitate cu prezenta lege.

Art.108. – (1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în colaborare cu asociaţiile profesionale şi de reprezentare ale asociaţiilor de proprietari propun actualizarea standardului ocupaţional privind ocupaţia de administrator de condominii.

Corelati Articolul 108 cu urmatoarele informatii:

  • scolile de administratori de imobile nu se mai pot autoriza pe standardul ocupational existent. Partenerului nostru, Asociatia pentru Inovatie, tocmai i-a expirat autorizatia si este in aceasta situatie.
  • standardul ocupational actual, care intr-adevar are niste mici probleme pe corelatia 1:1 cu ocupatia, se incadreaza la nivelul de calificare 3 sau 4 (exista niste discutii aici, eu as zice 4, dar accept argumente). 
  • pentru nivelul de calificare 4 este necesar un curs de 1080 de ore (270 de zile a cate 4 ore), pentru standard ocupational de nivel 3 este necesar un curs de 720 ore (180 de zile a 4 ore). Am luat informatia din ghidul de aici.

Calculati costul pentru un participant la un curs de 1080 de ore, daca la 40 de ore cursurile costau in jur de 350-400 de lei. Si apoi, gandindu-va la salariul net al unui administrator la o asociatie de proprietari, socotiti daca face sens financiar sa te inscrii la un astfel de curs.

Daca facem o scurta recapitulare pe o axa a timpului:

  • zilele astea se publica noua lege in Monitorul Oficial
  • in maxim 3 luni se propune actualizarea standardului 
  • sa presupunem ca de la propunere pana la depunerea primului dosar de autorizare trece o zi (n-am gasit in legislatie exact unde, dar mi-a zis cineva ca te poti autoriza si pe propunere de standard, nu trebuie sa fie aprobat standardul); presupunem o zi;
  • primul furnizor de formare primeste autorizatia (poate trece o luna?) 
  • furnizorul strange o prima serie de persoane interesate de curs, in conditiile in care preturile au crescut exponential, iar investitia de timp in curs este mare (sa zicem inca o luna? desi imi vine greu sa cred…)
  • se termina seria de curs (270 de zile a cate 4 ore – daca se tine curs in fiecare zi lucratoare, dupa serviciu, asta inseamna minim 12 luni).

Cred ca avem sanse mari pentru minim cateva luni in care administratorii vor functiona in ilegalitate. Ne permitem efectele juridice pentru acest scenariu? Cronometrul celor 12 luni porneste odata cu publicarea in Monitorul Oficial.

Noi, echipele Aviziero si Asociatia pentru Inovatie, suntem in procesul de scriere a unui nou standard ocupational, ca sa grabim pe cat posibil procesul de trecere, dar momentan situatia nu arata roz deloc, pentru ca nu avem solutii prea bune.
Deci, daca aveti orice fel de resurse sau informatii si considerati ca puteti da o mana de ajutor in proces sau stiti de vreun erou, care sa dea sau chiar implementeze o solutie salvatoare, va rugam dati-ne de stire.

Comments

Octavian Vasiliu  Reply
8 august 2018

Bună ziua, am o nelămurire, conform art.64 pc.10 Atestatul e valabil numai 10 ani?
Va trebui ca administratorul să facă cursul din nou?
Vă mulțumesc. Cu stimă.

Bogdan Ioan
14 august 2018

Art 64 alin (10)
Atestatul este valabil 4 ani de la data emiterii și poate fi reînnoit în aceleași condiții în care a fost emis.

Probabil ca resustinerea cursului de calificare (cel de 1080 de ore) nu va fi necesara, ci doar va trebui sa mergeti la Primarie pentru procedura de reatestare, la fiecare 4 ani.

Lasă un răspuns