Cum te poate ajuta Aviziero să afli ce face administratorul tău

Una dintre problemele importante cu care se confruntă asociațiile de proprietari este lipsa de transparență, iar aici vorbim despre încasări și, mai ales, despre plățile către furnizori. Există vreo posibilitate de a mări nivelul de transparență?

Noi spunem că da, iar această soluție este Aviziero.

La finalul lunii martie apărea în presa națională o știre greu de crezut, dar extrem de familiară: mai multe blocuri din orașul Simeria au fost debranșate de la rețeaua de apă rece din cauza unor datorii de 320.000 de lei. Mai mult, administratorul a două asociații de proprietari din oraș este anchetat pentru că nu a făcut plățile pentru apă și canalizare, prejudiciul fiind estimat la 100.000 de lei.

Această știre mi-a amintit de un caz din 2013 sau 2014. O asociatie mare, cu 4 scari, din Titan, în cadrul căreia, sub presiunea debranșării de la serviciile de utilități publice, oamenii s-au hotărât să organizeze o primă Adunare Generala pe bune. După 10 ani urmau să își aleagă un președinte interesat și să renunțe la relația cu administratorul. Acesta din urmă era o persoana care locuia într-un bloc apropiat și de ani buni făcea toata activitatea asociației. De asemenea, era administrator pentru mai multe blocuri din zonă.

Noi am fost implicați în sprijinul noului administrator, să îl ajutăm să culeagă informația în program și să înceapă gestiunea asociației.

La scurt timp, după ce a început să analizeze actele asociației, noul administrator a descoperit, în opinia lui, o lipsă de 1.000.000.000 ROL – 1 miliard lei vechi! Un miliard! Asociație mare, 4 scări, aproape 200 de apartamente, dar un miliard de lei lipsă. Poate a exagerat puțin cu suma sau poate nu a descoperit-o pe toată. Nu e chiar ușor să reconstitui ce s-a întâmplat într-o asociație în 10 ani de zile.

Povestea s-a încheiat într-un mod care, dacă nu ar fi fost trist, ar fi fost cel puțin amuzant: vechiul administrator a ajuns la o înțelegere cu asociația de proprietari și a restituit în decurs de mai puțin de o lună jumătate din sumă: 500.000.000 lei vechi. O persoană care fusese toată viața administrator la câteva blocuri din Titan a adus 500 de milioane de lei vechi în decurs de mai puțin de o lună!

Noul administrator a demisionat. Nu îmi amintesc dacă a facut-o pe parcursul scandalului care s-a iscat cu vechiul administrator, înainte ca acesta să își recunoască vina sau, poate, după aceea pentru că nu i-a convenit că suma recuperată a fost prea mică. Cert este că noi am muncit degeaba la inițializare cu administratorul nou pentru că am pierdut clientul. O lună sau două mai tarziu am auzit un zvon cum că asociația, după ce a primit suma de bani și a depășit criza de suspendare a utilităților, ramasă fără administrator a hotărât sa îl reangajeze pe cel vechi.

N-am crezut că voi mai auzi știri despre o sumă ca aceea. Mi s-a părut un record absolut, greu de bătut. Nu doar pentru că e nevoie de mult timp ca cineva să sustragă o sumă atât de mare, ci și pentru că îmi e greu să imi imaginez modalitatea de a o face fără a avea o complicitate intenționată sau măcar produsă de o incompetență crasă din partea furnizorilor de utilități publice. Cât de mare trebuie să fie datoria ca să se sesizeze furnizorul? Dar cat de veche? 

În cazul de la Simeria vorbim despre un prejudiciu de 100.000 lei produs de un singur administrator, adică aceeași sumă din exemplul meu. Iar primarul orașului face referire la datorii din 2015 către furnizorul de apă. Ce furnizor își dă seama în 2022 că are de încasat datorii din 2015? 

Mă gândesc deseori la cazul acelei asociații pe care am întâlnit-o în Titan: cum am putea noi, Aviziero, să micșorăm riscurile?

Oferim transparență, care în contextul potrivit este cea mai importantă unealtă pe care o poți avea la dispoziție. Am oferit pieței din România primul soft de contabilitate pentru asociațiile de proprietari și am dezvoltat continuu produsul. 

Orice administrator poate extrage rapoarte generale sau detaliate din programul nostru și le poate prezenta în sedințele asociației. Se pot vedea simplu încasările și plățile, iar situații ca cele din Simeria sau din Titan vor fi evitate.

Transparența este însă insuficientă dacă proprietarii din asociație nu manifestă un minim de interes în a o folosi. Sau, mai rău, dacă tipul de alegere pe care îl fac este: „chiar dacă recunoaște că ne-a furat, măcar a rezolvat problema”.

Ar mai fi si altceva de făcut, dincolo de transparență, pentru ca astfel de cazuri să nu mai existe?

Scrieti-ne in comentarii orice fel de idei si propuneri. Sunt foarte interesat sa le aflu. 

Comments

Aras Silvia  Reply
10 ianuarie 2023

Buna ziua.
Cum pot afla ca locatar dacă administratorul calculează corect ?!?

Bogdan Ioan
2 noiembrie 2023

In mod normal ar trebui sa aveti acces la Lista de plata si Centralizatorul de cheltuieli. Presupunand ca nu sunt intocmite in asa fel incat sa nu se inteleaga ce s-a calculat prin ele, lucrurile ar trebui sa fie destul de simple. De baza este regula de trei simpla si ar trebui sa fie evident in Centralizator cum a fost folosita.

Lasă un răspuns