Un posibil scenariu prost pentru administratorii de imobile

De cateva zile, dupa discutia cu Claudia (o fosta cursanta careia ii multumesc pentru atentionare), ma intreb din ce in ce mai des: Care sunt sansele sa avem o perioada in care toti administratorii de imobile vor functiona in ilegalitate?
Imi este teama ca riscam o multime de efecte juridice grave pe care le poate produce aceasta situatie chiar la nivel de societate. 
Hai sa va zic de ce ma bantuie acest scenariu si de ce sper sa nu am dreptate.

Pe 19.07.2018 a fost promulgata noua lege speciala pentru asociatiile de proprietari. Dupa publicarea in Monitorul Oficial, aceasta va deveni Legea 196/2018 si va abroga Legea 230/2007 si HG 1588/2007. O puteti gasi aici.

In mare, noua lege se pastreaza in aceeasi directie si nu pare sa aduca mari modificari, ci mai degraba clarificari si adaugiri. O multime dintre acestea se vor dovedi utile pentru administratori: stabilirea mai clara a relatiilor dintre persoanele si rolurile din asociatie, stabilirea mai clara a indatoririlor presedintelui, clarificarea aspectelor legate de facturarea individuala, clarificarea unor aspecte referitoare la anumite proceduri de lucru, etc, etc.

Totusi, exista si cateva articole care, in opinia mea, prevestesc mari probleme. Iata-le:

Art.2. – În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
e) atestat – actul care dovedeşte calitatea de administrator de condominii, prin care persoanele fizice care deţin certificate de calificare, conform lit.f), sunt atestate de către primar, la propunerea compartimentelor specializate în sprijinirea, îndrumarea şi controlul asociaţiilor de proprietari din cadrul autorităţii administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local;
f) certificat de calificare profesională – actul care dovedeşte calificarea profesională a persoanelor fizice pentru a îndeplini ocupaţia de administrator de condominii, în conformitate cu legislaţia privind învăţământul superior sau privind formarea profesională a adulţilor;

Art.106. – Persoanele fizice atestate pentru funcţia de administrator în conformitate cu prevederile Legii nr.230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, cu modificările şi completările ulterioare, pot îndeplini funcţia de administrator numai dacă, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi obţin certificate de calificare profesională care dovedesc calificarea profesională pentru a îndeplini ocupaţia de administrator, în conformitate cu prezenta lege.

Art.108. – (1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în colaborare cu asociaţiile profesionale şi de reprezentare ale asociaţiilor de proprietari propun actualizarea standardului ocupaţional privind ocupaţia de administrator de condominii.

Corelati Articolul 108 cu urmatoarele informatii:

  • scolile de administratori de imobile nu se mai pot autoriza pe standardul ocupational existent. Partenerului nostru, Asociatia pentru Inovatie, tocmai i-a expirat autorizatia si este in aceasta situatie.
  • standardul ocupational actual, care intr-adevar are niste mici probleme pe corelatia 1:1 cu ocupatia, se incadreaza la nivelul de calificare 3 sau 4 (exista niste discutii aici, eu as zice 4, dar accept argumente). 
  • pentru nivelul de calificare 4 este necesar un curs de 1080 de ore (270 de zile a cate 4 ore), pentru standard ocupational de nivel 3 este necesar un curs de 720 ore (180 de zile a 4 ore). Am luat informatia din ghidul de aici.

Calculati costul pentru un participant la un curs de 1080 de ore, daca la 40 de ore cursurile costau in jur de 350-400 de lei. Si apoi, gandindu-va la salariul net al unui administrator la o asociatie de proprietari, socotiti daca face sens financiar sa te inscrii la un astfel de curs.

Daca facem o scurta recapitulare pe o axa a timpului:

  • zilele astea se publica noua lege in Monitorul Oficial
  • in maxim 3 luni se propune actualizarea standardului 
  • sa presupunem ca de la propunere pana la depunerea primului dosar de autorizare trece o zi (n-am gasit in legislatie exact unde, dar mi-a zis cineva ca te poti autoriza si pe propunere de standard, nu trebuie sa fie aprobat standardul); presupunem o zi;
  • primul furnizor de formare primeste autorizatia (poate trece o luna?) 
  • furnizorul strange o prima serie de persoane interesate de curs, in conditiile in care preturile au crescut exponential, iar investitia de timp in curs este mare (sa zicem inca o luna? desi imi vine greu sa cred…)
  • se termina seria de curs (270 de zile a cate 4 ore – daca se tine curs in fiecare zi lucratoare, dupa serviciu, asta inseamna minim 12 luni).

Cred ca avem sanse mari pentru minim cateva luni in care administratorii vor functiona in ilegalitate. Ne permitem efectele juridice pentru acest scenariu? Cronometrul celor 12 luni porneste la doua luni de la publicarea in Monitorul Oficial.

Noi, echipele Aviziero si Asociatia pentru Inovatie, suntem in procesul de scriere a unui nou standard ocupational, ca sa grabim pe cat posibil procesul de trecere, dar momentan situatia nu arata roz deloc, pentru ca nu avem solutii prea bune.
Deci, daca aveti orice fel de resurse sau informatii si considerati ca puteti da o mana de ajutor in proces sau stiti de vreun erou, care sa dea sau chiar implementeze o solutie salvatoare, va rugam dati-ne de stire.

Comments

Octavian Vasiliu  Reply
8 august 2018

Bună ziua, am o nelămurire, conform art.64 pc.10 Atestatul e valabil numai 10 ani?
Va trebui ca administratorul să facă cursul din nou?
Vă mulțumesc. Cu stimă.

Bogdan Ioan
14 august 2018

Art 64 alin (10)
Atestatul este valabil 4 ani de la data emiterii și poate fi reînnoit în aceleași condiții în care a fost emis.

Probabil ca resustinerea cursului de calificare (cel de 1080 de ore) nu va fi necesara, ci doar va trebui sa mergeti la Primarie pentru procedura de reatestare, la fiecare 4 ani.

Daniela  Reply
9 octombrie 2018

Va rog sa mi explicitati cum se produce atestarea propriu zisa? Se are in vedere prezentarea la autoritatea publica locala a documentelor precizate in lege sau cu sustinere examen in fata unei comisii ce va functiona la nivelul primariilor aprobate prin hotarare de consiliu?

Bogdan Ioan
22 noiembrie 2018

Inca nu s-a stabilit procedura. Este posibil ca Primariile vor avea din nou libertatea de organizare individuala si atunci vor exista diferente de la un sector la altul sau de la o localitate la alta.

Gabriel Turlea  Reply
10 octombrie 2018

Buna ziua! Am certificat de pregatire profesionala emis de FAPR si atestat emis de Primaria Sectorului 6 din 2008. Atestatul nu are termen de valabilitate. Sa inteleg ca legea se aplica si retroactiv si anuleaza atestatul pe care il detin ? Art.64 nu spune ca atestatele emise inainte de intrarea in vigoare a legii se anuleaza.Am inteles ca nu sunt vor fi valabile atestatele obtinute fara certificatul de pregatire profesionala. Termenul de 4 ani ar trebui aplicat atestatelor care vor fi emise dupa intrarea in vigoare a legii noi. E ca si cum diploma dv. de bac, spre exemplu, obtinuta acum 15 ani, nu ar mai fi valabila pentru ca nu aveti competente digitale, cum se cere acum. Din cunostintele mele, nicio lege nu se aplica retroactiv. Va rog sa-mi raspundeti, daca se poate. Va multumesc anticipat.

Bogdan Ioan
22 noiembrie 2018

Si eu tot certificat de la FAPR am.

Din intelegerea mea, nu se anuleaza ceea ce exista acum. Certificatele pe care le avem sunt valabile in continuare.
Doar ca, pentru activitatea de administrare imobile care urmeaza sa fie reglementata (cod COR nou, standard ocupational nou) aceste certificate nu mai sunt potrivite si aveti nevoie de o certificare noua.

Vasile Creţ  Reply
21 noiembrie 2018

Art.108 Este condiţionat un drept din prezent cu o obligaţie din viitor.

Mihai  Reply
6 ianuarie 2019

Pentru Certificat profesional sunt necesare studii superioare.

Cristidis Cicilia  Reply
18 ianuarie 2019

Buna ziua . Si eu am luat legatura cu ANC ul oferindu-le standardul ocupational pt.Administrator de imobil dar mi s-a raspund ca Ministerul Dezvololtarii + Ministerul Muncii si cel al Educatiei se vor ocupa . Am luat legatura si cu Ministerul Dezvoltarii si urma sa apara pe siteul lor date referitoare la data in care se vor intruni pentru formarea acestui Standard .
Deoarece ma ocup de ceva timp de administrare dar si de cenzorate si am intimpinat sute de situatii unde administratorul efectiv nu reuseste sa se descurce , mi-am dorit sa creez odata cu acest standard si o grila de salarizare pentru administrator . Daca aveti nevoie de o mina de ajutor va ofer cele doua ale mele . Astept un semn din partea dumneavoastra poate impreuna reusim sa clarificam aceasta nebuloasa . Astazi am aflat ca a aparut o anexa la Standardul Ocupational si presupun ca la cel de Manager de condominiu ……

Bogdan Ioan
18 ianuarie 2019

Asa cum anuntam in articolul despre dezbaterea publica a standardului ocupational administrator imobile, noi am intocmit si trimis catre MDRAP impreuna cu Asociatia pentru Dezvoltarea Profesionala in Administrarea Asociatiilor de Proprietari propunerile noastre referitoare la standard.

Cu siguranta suntem intotdeauna interesati sa aflam orice opinii din domeniu si, in activitatea noastra, incercam sa tinem cont de toate. Asa ca, daca doriti, ne puteti transmite documentele dumneavoastra din formularul de Contact regasit in partea de sus a paginii. Folositi semnul agrafei pentru a atasa documentele.

Cu multumiri,
Bogdan

Dă-i un răspuns lui Cristidis CiciliaAnulează răspunsul