Se plateste contributie asiguratorie pentru munca (CAM) in cazul contractelor de mandat? Dar Venitul baza de calcul pentru impozit cum se calculeaza?

Iata doua articole din Codul Fiscal actualizat.

ART. 2202 – Categorii de venituri pentru care se datorează contribuția asiguratorie pentru muncă

(1) Contribuția asiguratorie pentru muncă se datorează pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, definite la art. 76 alin. (1) – (3), după caz, acordate de către contribuabilii prevăzuți la art. 2201 lit. a), respectiv realizate de către persoanele fizice prevăzute la art. 2201 lit. b).

ART. 76 – Definirea veniturilor din salarii și asimilate salariilor

(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică și următoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

g) remunerația primită de președintele asociației de proprietari sau de alte persoane, în baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu modificările și completările ulterioare;

In Legea 230/2007 evident ca nu se mentiona nimic de CAM. Evident ca nici in Legea 196/2018, care abroga Legea 230/2007, nu se mentioneaza absolut nimic de CAM. Si totusi, cumva, in Declaratia 112 s-a luat decizia eliminarii datoriei la CAM pentru presedinti si alte persoane cu contract de mandat din asociatiile de proprietari. As vrea sa precizez ca modalitatea de completare a Declaratiei 112 nu are valoare de Lege, iar in trecut Declaratia 112 a mai avut bug-uri de functionare (de exemplu fix aceeasi problema cu CAM de la inceputul anului).

In cazul in care nu mai exista pe undeva un articol care mie imi scapa si care clarifica aceasta dilema, sincer mi se pare clar ca nu e deloc clar. Mi se pare ca astazi e alba si ca maine ar putea sa fie neagra.

Intr-adevar, suma nu e cine stie ce, dar situatia in care peste 3-5-10-15 luni administratorii se vor trezi ca trebuie sa plateasca retroactiv CAM plus eventuale penalizari pentru ca „ne pare rau, a fost o eroare in D112” o sa fie foarte neplacuta de explicat asociatiilor de proprietari.

Acestea fiind spuse, la solicitarile insistente ale administratorilor, am implementat cu reticenta CAM 0 pentru contracte de mandat.

Pe aceasta cale va recomand cu insistenta sa solicitati opinie in scris de la ANAF pentru fiecare asociatie in parte la care sunteti in aceasta situatie. Ca sa aveti o minima acoperire fata de asociatie in cazul in care veti fi in situatia de mai sus.

Sa trecem la urmatoarea discutie: cum se calculeaza impozitul pentru persoanele care au un venit total sub nivelul salariului minim brut? Iata ce prevede Codul fiscal:

ART. 78 – Determinarea impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilor

(2) Impozitul lunar prevăzut la alin. (1) se determină astfel:

a) la locul unde se află funcția de bază, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinată ca diferență între venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contribuțiilor sociale obligatorii aferente unei luni, […], precum și, după caz, a contribuției individuale la bugetul de stat datorată potrivit legii, și următoarele:

(i) deducerea personală acordată pentru luna respectivă; […]

ART. 139 – Baza de calcul al contribuției de asigurări sociale în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor

(1) Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezintă câștigul brut realizat din salarii și venituri asimilate salariilor,[…], care include:

a) veniturile din salarii, în bani și/sau în natură, obținute în baza unui contract individual de muncă, […]

ART. 146 – Stabilirea și plata contribuțiilor de asigurări sociale

(51) Contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obțin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuției de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotelor stabilite potrivit art. 138 lit. a) sau art. 1381, după caz, asupra salariului de bază minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.

(54) În cazul în care contribuția de asigurări sociale calculată potrivit alin. (5) este mai mică decât contribuția de asigurări sociale stabilită potrivit alin. (51), diferența se plătește de către angajator/plătitorul de venit în numele angajatului/beneficiarului de venit.

Intr-adevar, daca am corela aceste articole cu ideea ca sumele platite de angajator pot fi deduse din baza de calcul a impozitului platit de angajator, am putea spune ca pentru acele diferente de sume ar trebui ca angajatului sa i se calculeze impozit. Desi la prima vedere e destul de clar ca sumele sunt datorate de angajat si doar platite in numele sau de catre angajator. Dar, din nou, daca nu imi scapa mie ceva, asta nu e legiferare clara, ci e o incropeala. In acest caz nu am nicio recomandare, pentru ca oricum am recomandat intotdeauna ca atunci cand situatia este neclara, mai degraba sa platim un pic in plus si sa fim in siguranta in viitor cand autoritatile se hotarasc intr-un mod defavorabil noua asupra unei interpretari neclare emise de legiuitor.

Lasă un răspuns