Ce pot sa fac daca am întreţinerea prea mare?
Aproape că nu există zi în care administratorii sa nu primeasca scrisori ori apeluri telefonice, prin care oamenii să nu se plângă că nu mai fac faţă costurilor năucitoare cu întreţinerea, drept urmare cer micşorarea gigacaloriei. Alţii analizează la sânge listele de plată şi tot nu înţeleg de ce trebuie să plătească mai mult faţă de vecini.
Multi proprietari nu inteleg cum se fac aceste calcule si nu indraznesc sa se planga sefilor asociatiei sau in alta parte.Corect ar fi pentru ei si pentru conducerea asociatiei ca astfel de lucruri sa fie lamurite si sa nu mai existe suspiciuni.
Din păcate, există locatari care nici măcar nu ştiu numele preşedintelui, darămite să-i mai ceară şi socoteală pentru ce-i nemulţumeşte. Şi asta, pentru că nu participă la adunările asociaţiei. Cât priveşte modul de calcul al întreţinerii, restanţelor şi penalizărilor, pentru foarte mulţi locatari nu reprezintă altceva decât o ecuaţie cu multe necunoscute.
Iarna cu temperaturi de primăvară nu s-a văzut şi în facturile la încălzire. Printre locatari s-a creat un val de nemulţumire în privinţa facturilor la întreţinere. Fie că au centrală sau nu, oamenii se plâng că indiferent de temperaturi şi consum, plătesc prea mult.
Daca vi se pare ca factura „nu este in regula”, e bine sa cereti lamuriri presedintelui de bloc sau sa mergeti sa va arate chitantele de la furnizori si sa va explice cum s-a facut calculul. Deasemenea, la cea mai mica nelamurire in legatura cu plata intretinerii, puteti pune o intrebare, in scris, asociatiei de proprietari. In cazul in care nu i se raspunde (desi sunt obligati sa o faca in termen de sapte zile), atunci va puteti adresa la primaria din localitatea dvs, unde se afla un serviciu specializat pt astfel de probleme.
Te-ai întrebat vreodată ce rol are preşedintele asociaţiei de locatari din blocul în care locuieşti?
Preşedintele este ales dintre proprietarii membri ai asociaţiei şi are obligaţia să respecte interesele legitime ale tuturor locatarilor, să nu discrimineze ori să favorizeze pe cineva şi să nu-şi vadă doar propriile interese.
Poate lua decizii numai împreună cu jumătate plus unu dintre membrii comitetului executiv. Poate propune însă o hotărâre şi, dacă va fi considerată bună, va putea fi aplicată. E obligat să primească orice contestaţie, reclamaţie sau sesizare din partea oricărui proprietar, să o dea spre rezolvare şi să o urmărească până la definitivare. Dacă nu ia măsuri în caz de furt, înşelăciune sau abuz în serviciu, la cererea proprietarilor adresată instanţei, plăteşte şi el parte din pagubă.
Pentru a avea un preşedinte bun şi eficient, proprietarii, la începutul activităţii acestuia, trebuie să îi acorde o perioadă de probă. Dacă nu corespunde, atunci trebuie de urgenţă schimbat în mod legal şi democratic, întrucât timpul pierdut înseamnă în primul rând pierdere de bani.
Obligatiile administratorului:
Un administrator este obligat sa aduca la cunostinta persoanelor care locuiesc in cladire, prin afisare la loc vizibil, modul de stabilire a cheltuielilor curente pentru functionarea si intretinerea cladirii, inclusiv cele pentru reparatia capital a acesteia,sa controleze personalul angajat de catre asociatie pentru curatenie sau alte activitati gospodaresti.,sa verifice contractele de inchiriere dintre asociatia de proprietari si persoanele fizice sau juridice care folosesc spatii din proprietatea comuna,sa asigure efectuarea la timp si in mod eficient a lucrarilor de intretinere si reparatii curente ale elementelor proprietatii commune.
Ce faci cand descoperi nereguli la bloc?
Orice membru al unei asociaţii de proprietari se poate sesiza atunci când are suspiciuni asupra unui anumit aspect privind activitatea din cadrul blocului.În primul rând trebuie să te adresezi preşedintelui asociaţiei de proprietari care, prin natura funcţiei sale, reprezintă interesele tuturor membrilor asociaţiei de proprietari.Preşedintele preia sesizarea şi o dă spre soluţionare celui care e angajat de asociaţie pentru activitatea reclamată.Răspunsul trebuie să fie cu argumente bazate pe legi, reguli şi decizii din domeniul asociaţiilor de proprietari, astfel încât proprietarul să fie lămurit. Dacă nu acţionează, preşedintele se face vinovat cel puţin de neglijenţă în serviciu.
Dacă proprietarul nu e mulţumit de răspuns, se poate adresa unei instituţii sau organizaţii de specialitate, care activează în domeniul asociaţiilor de proprietari şi pe care o consideră competentă în scopul aflării soluţiei legale.
De asemenea, se poate adresa primăriei de sector sau din localitate, la serviciul de relaţii cu asociaţiile de proprietari, ai căror funcţionari au obligaţia de a oferi îndrumare, de a sprijini şi de a acţiona pentru soluţionarea oricărei sesizări primite din partea proprietarilor, inclusiv aplicându- le amenzi celor găsiţi vinovaţi.
O varianta simpla si utila pentru a fi la curent cu tot ceea ce face administratorul dumneavostra,cum imparte facturile,cum calculeaza penalizarile si ce alte costuri mai sunt,este aceea de a propune in adunarea generala folosirea unui program online in care si proprietarii pot avea cont si vad exact cum munceste administratorul si cum imparte costurile. Asa totul va fi transparent si aveti siguranta ca administratorul nu fura J Administratorul dumneavostra nu este sub nici o forma de acord si refuza ideea?Atunci nu ramane decat sa il inlocuim…. Primul lucru ce trebuie făcut în cazul în care aveţi suspiciuni şi doriţi schimbarea administratorului este acela de a convoca adunarea generală a proprietarilor. Chiar şi în cazul în care nu există un preşedinte de bloc, adunarea generală poate fi convocată. Ulterior, prin intermediul Comitetului executiv al Asociaţiei de Proprietari, se pot face modificări în componenţa conducerii administrative a asociaţiei.
Comments
Buna ma numesc Elena locuiesc in Brasov in oras locuiesc de 9 ani intr-u bloc care se plateste la intretinere doar curentul pe casa scari , femeia de serviciu contabila apa rece si administratorul locuinta are 24 mp consum pe luna 6 mp de apa rece imi vine la o singura pers intretinerea 120 lei este ceva normal au fost si cei de la primaria din Brasov sau mirat cum de avem atat de mult de plata iar dupa ce au plecat nu au mai rezolvat nimic unde sa mai apelam ?
ianuarie tabel d intretinere 1600
februarie tabel de intretinere 2.600
Bună ziua,am cumparat prin bancă în 2019 un apartament Câmpulung Moldovenesc, acum dupa 3 ani,nouă asociatie venită în 2021 cu doamna expert contabil imi retine bani pt o sumă ce nu a existat pana acum în 2018.Intreb si eu cum ar fii posibil să ai în 2018 o sumă restanță și în 2019 să vinzi apartamentul cu chitanta6care scrie ca6ai datorii zero .Si mai frumos din 2018 noiembrie dupa60zile mi se percepe 0,2% penalitati și calcul inflatie la zi .Cum e posibil să nu ai nici o datorie și să plătești ceva inexistent din urmă cu 4 ani și dobanda aferentă. Primăria Câmpulung Moldovenesc, Secretar General ,Spatii Locative nici un raspuns ,nu se deranjează cu asemenea probleme .Ce pot să fac ? Unde pot să mă adresez ? Este legal așa ceva? Să cumperi ceva cu datorii zero și să te trezești după 3 ani că ești dator din urmă cu 4 ani ,înainte să cumperi lucru respectiv și să plătești și o groază de penalitati pt acel lucru,este legal acest lucru? Ce pot să fac să se clarifice situația? Multumesc .
Daca ati epuizat caile amiabile si nu aveti un raspuns favorabil nici din partea Compartimentului Specializat in Sprijinirea si Indrumarea Asociatiilor de Proprietari, atunci v-a mai ramas doar actionarea in justitie.