Dezbatere publica Standard Ocupational Administrator de Condominii

Acum cateva zile am primit oficial raspuns din partea MDRAP la adresa Asociatiei pentru Dezvoltarea Profesionala in Administrarea Asociatiilor de Proprietari referitor la initierea dezbaterii publice pentru noul standard ocupational.

Sincer, chiar am fost placut surprins – am primit raspuns prin email, asa cum solicitasem, aproape in termenul legal de raspuns din partea lor cu invitatia de a participa la dezbaterea publica. De asemenea, dupa o prima lectura, am fost incantat de calitatea documentului propus de Minister.

Anuntul de dezbatere este publicat la aceasta adresa de pe site-ul Ministerului si oricine poate trimite propuneri, sugestii, opinii. Proiectul propus de Minister se regaseste aici.

Acestea fiind spuse, ADPAAP va inainta Ministerului documentul pe care il regasiti in lucru la aceasta adresa. Oricare dintre membrii asociatiei pot trimite propunerea lor inclusa in documentul trimis de asociatie. Este suficient sa lasati un comentariu din care sa va putem identifica in document.

Comments

Odeta  Reply
15 ianuarie 2019

Am citit observatiile voastre si cred ca sunt foarte pertinente. De acord ca se poate frauda destul de usor cu excell-ul, viitorul e al soft-urilor specializate precum al Dvs. Buna si sugestia referitoare la cunoasterea limbii romane orale si scrise la administratorii nostri…

Din pacate administratorul patriot, pensionarul activ de labloc care se implica trup si suflet, a fost omorat in numele introducerii profesionalismului si a eficientei. Ce specie de adminiistrator s-a dezvoltat intre timp, of… Eu sper ca legea asta sa mai faca putina ordine in domeniu si sa mai reduca din impostura.

Intrebare: in conditiile ceor 1080 de ore de curs, credeti ca voi veti mai putea organiza aceste cursuri? Eu as fi prima care s-ar inscrie… Sunt un administrator ce ar vrea sa fie profesionist dar sunt abia la inceput de drum. Multumesc

Bogdan Ioan
15 ianuarie 2019

Va multumim pentru cuvintele frumoase si sprijin!
Referitor la „pensionarul activ de la bloc”, noi i-am introduce si pe ei/ele in categoria profesionalismului. Eu personal nu cred ca varsta e cea care imparte oamenii in profesionisti si neprofesionisti. Cel mai in varsta administrator care a folosit Aviziero avea 82 de ani, l-am cunoscut personal si pot sa garantez ca era un profesionist!

Ca unii au fost „sacrificati”, sunt de acord. Dar nu pentru profesionalism din pacate…

Legat de cursuri, cu siguranta vom depune actele pentru autorizare. O vom face fie impreuna cu Asociatia pentru Inovatie, colegii minunati care ne-au sprijinit pana acum, fie impreuna cu Asociatia pentru Dezvoltarea Profesionala in Administrarea Asociatiilor de Proprietari.
Inscrierile vor incepe doar dupa ce avem siguranta ca am primit autorizarea, iar primul pas va fi sa ii anuntam pe toti cei care ne-au lasat emailul lor pe pagina dedicata cursului.

Balan  Reply
17 ianuarie 2019

Doresc să urmez și eu acest curs, sunt administrator atestat de primăria sector 4

Bogdan Ioan
18 ianuarie 2019

Va rog inscrieti-va folosind pagina Curs administratori si va anuntam cand reincepem cursurile. Momentan asteptam publicarea Standardului Ocupational, inainte de a putea purcede la autorizarea companiei de formare.

Odeta  Reply
11 februarie 2019

Stimate D-le Bogdan Ioan, mai aveti cumva informatii noi legate de noul tip de curs pentru administratorii de bloc? Mie nu imi pare a se intampla nimic si nu vad pe site-ul Ministerului Dezvoltarii cand s-ar termina aceasta dezbatere. Intr-un blog anterior scriati ca cronometrul celor 12 luni incepe la 2 luni de la publicarea noii legi, deci asta ar fi cam din 28 noiembrie 2018. Au trecut deja 2 luni si jumatate… Sigur, faptul ca timpul trece si nu se intampla nimic e absolut in favoarea administratorilor cu vechiul atestat care chiar nu isi doresc aceasta schimbare… Multumesc frumos

Bogdan Ioan
26 februarie 2019

Noi intrebam saptamanal daca s-a facut aprobarea. Imediat ce avem vesti in aceasta directie va anuntam.
Nu cred ca e in favoarea nimanui sa treaca timpul. Sigur, asta nu inseamna ca trebuie grabit inutil un proces doar de dragul grabei.

As fi vazut o varianta mai echilibrata ca timpul sa se scurga dupa autorizarea standardului, prin comparatie cu termenul de la adoptarea legii, in care trebuie ca ministerul sa se incadreze cu aprobarea si apoi firmele cu derularea cursului.

Bogdan Ioan  Reply
13 februarie 2019

Vestea e mai putin buna decat mentionati:
„Articolul 106 – Persoanele fizice atestate pentru funcția de administrator în conformitate cu prevederile Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu modificările și completările ulterioare, pot îndeplini funcția de administrator numai dacă, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, obțin certificate de calificare profesională care dovedesc calificarea profesională pentru a îndeplini ocupația de administrator, în conformitate cu prezenta lege.”
„Articolul 109 – Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
Aceasta lege a fost publicata în MONITORUL OFICIAL nr. 660 din 30 iulie 2018.

Deci vorbim de 30 septembrie 2019, nu de noiembrie.

Momentan nu avem noutati. Suntem ca si dumneavoastra in asteptare si dam telefoane saptamanal la ANC pentru a-i intreba de noutati.

Referitor la obligatiile autoritatilor, exista prevederea partial insuficienta:
„Articolul 108 – (1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educației Naționale și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în colaborare cu asociațiile profesionale și de reprezentare ale asociațiilor de proprietari, propun actualizarea standardului ocupațional privind ocupația de administrator de condominii.”

Adrian Gheorghita  Reply
22 februarie 2019

Eu nu inteleg pentru ce sunt necesare 1080 de ore de pregatire, si atestatul e valabil NUMAI 4 ani !!!
Personal am urmat cursurile si am obtinut atestatul de administrator in Constanta in 2004, cu o durata de 4 saptamani, si era valabil 3 ani.

Bogdan Ioan
26 februarie 2019

Referitor la necesitatea celor 1080 (sau 720) de ore vom putea intelege mai bine daca este cazul sau nu dupa ce vom vedea programa de pregatire propusa. Pana atunci eu nu m-as exprima in aceasta directie.

Presupun ca re-atestarea nu va necesita reluarea unui curs, ci doar o procedura care sa implice departamentul specializat din Primarie. Sincer, cu aceasta procedura nu vad probleme.

Paul Marinescu
18 noiembrie 2019

Citesc și nu-mi vine să cred: 1080 de ore pentru un curs de administrator?!!! Asta înseamnă să te duci la curs zi de zi, timp de 1 an de zile. Bineînțeles după ce pleci de la serviciu. Vă comunic că un curs de fizică cuantică la Universitatea din București durează aprox. 120 ore! Eu încă sper că e o greșeală și că e vorba de un curs pentru a deveni astronaut la NASA!

Bogdan Ioan
21 noiembrie 2019

Intre timp a fost aprobat standardul ocupational. Nu sunt 1080 de ore, ci 720 si poate fi redus la 360 in urma unei evaluari initiale.
Il gasiti la aceasta adresa: http://www.anc.edu.ro/standarde_app/SO/Administrator%20de%20condominii_08052019_SOEFP.pdf

POPA CRISTIAN  Reply
26 februarie 2019

Buna ziua,
cred ca se pierd din vedere o serie de aspecte:
1. L196 art.2(h) condominiu = imobil format din….
Deci se poate intelege ca Administratorul de IMOBIL este si Administrator de CONDOMINIU. De ce nu?
Daca am Certificat de Absolvire, cu examen promovat, eliberat conf. legii de formare profesinala, pentru initiere, perfectionare si specializare pentru ocupatia administrator imobile, cod 515303, prin doar actualizarea unei Legi NU se poate anula nivelul de pregatire si interzice dreptul la munca.
2. De vazut diferenta in aceasta privinta intre Legi:
L 230 – art. 54(2)- Atestatul are drept scop CERTIFICAREA calitatii profesionale ( poate solicita examinare dar nu presupune absolvirea unui curs de formare- In L230 si HG 1588 nu am gasit „calificare”, „curs”, „formare profesionala”)
L196 – art.10(6) – Atestatul se emite in baza urmatoarelor documente: a)certificat de calificare profesionala ( se intelege ca acesta formulare anuleaza diplome eliberate de Min. Muncii si Min. Educatiei?); b) cazier judiciar; c) cazier fiscal.
3. Conform suplimentului descriptiv al certificatului de absolvire sau dobandit competente profesionale in gestionarea, monitorizarea si asigurarea respectarii regulamentului CODOMINIULUI la nivel de SPECIALIZARE. Deci se acopera toate atributiile – conf. L196 art. 66.

Cred ca doar inventarea unei noi profesii in COR, poate anula calificarea obtinuta de cei care au absolvit un curs de formare profesionala ca administrator imobile -515303.

Referitor la termenele impuse de lege. O lege fara norme de plicare nu se poate implementa. ” Poate doar sanctiunile ” !!

Bogdan Ioan
26 februarie 2019

Noul standard, cu acelasi cod COR, se refera la Administratorul de Condominii.
Sunt sigur ca exista o multitudine de puncte in care noua lege poate fi atacata/imbunatatita (la fel ca si ultima lege sau probabil orice alta lege de la noi sau din alta tara). De asemenea, pe termen lung, cu siguranta, interesul meu, al colegilor din Aviziero si al colegilor administratori cu care lucram este sa ne implicam in procesul legislativ pentru a crea un cadru cat mai potrivit administratorilor de imobile.

In momentul de fata aceste eforturi se concretizeaza prin infiintarea Asociatiei pentru Dezvoltarea Profesionala in Administrarea Asociatiilor de Proprietari si primele propuneri pe care aceasta asociatie le realizeaza catre legiuitor. In cazul in care vi se pare interesant sa va alaturati acestor eforturi, cu siguranta avem nevoie de sprijinul oricui. Scrieti-mi cateva randuri despre cum ati putea sa va implicati, eu voi transmite mesajul dumneavoastra catre colegii din Asociatie si revenim cu un raspuns.

Andreescu Radu  Reply
28 februarie 2019

Legea este o aberatie, sa ma scuzati, dar pare scrisa de un idiot, un idiot care nici macar nu locuieste la bloc, sau la condominiu, cum va place, apoi idiotenia legala este continuata de cei de la Standardul ocupational, sincer imi da senzatia ca tara asta este condusa exclusiv de cretini,
1080 de ore adica aproximativ 8 luni de cursuri, ce mama dracu se invata in cele 8 luni de zile, meseria asta o inveti in maxim doua saptamani, mai mult iti ia sa inveti sa lucrezi cu Aviziero, apoi intreb si eu ca Gica Pompieru, cine a fost smecherul ala care a facut cadou la banci toate platile asociatiilor de proprietari?

Parerea mea! Dati guvernul in judecata pe contencios, pe ce se poate, sigur gasiti niste avocati competenti, si cereti abbrogarea legii, este atat de cretin scrisa, si ostila asociatiilor de proprietari, si poate nu ar fi rau sa cereti sa participati la urmatoarele legiferari, si apropo, dupa 4 ani se uita meseria de administrator si cere alt curs de 8 luni ?

Bogdan Ioan
28 februarie 2019

Cu siguranta legea putea sa fie mai buna pe alocuri. Iar anumite prevederi vor fi greu, daca nu chiar imposibil de aplicat. Si cu siguranta sunt o serie de prevederi a caror reglementare astepta un raspuns, dar nu au fost incluse.
Si referitor la numarul de ore, intr-adevar este destul de mare. E mult de discutat si sunt si argumente si pro si contra.
Cred ca un aspect important este ca se va lucra cu persoane care au bacalaureatul, chiar daca l-au luat cu nota 6…

Legat de procesul de legiferare, daca va exista deschidere pentru consultare publica vom participa, asa cum am facut in cazul standardului ocupational impreuna cu ADPAAP. Momentan noi nu suntem la nivelul la care sa mergem in contencios, iar in realitate noua lege nu produce efecte atat de diferite fata de vechea. S-au reglementat in clar o serie de aspecte care oricum se intamplau deja in acel mod in realitate, fara a fi reglementate prin vechea lege.

Odeta
1 martie 2019

Buna ziua,

Asa cum ea, noua lege printr-un curs cu un numar asa mare de ore sper sa mai inlature din imensa impostura acumulata in acest domeniu! Avem mult prea multi vajnici administratori care habar nu au sa faca un calcul in excell (daramite sa foloseasca un software tip aviziero), le fac federatiile asociatiilor de locatari / proprietari locale toate calculele contra unui comision gras. Dar toti sunt fericiti pentru ca pana la urma ambele parti, si administratorii simpli casieri si FALT-urile castiga foarte bine, impart blocurile intre ei, ei bine, treaba mergea foarte bine. Parca suna un pic a sistem mafiot, dar ce mai conteaza….

Sigur, noua lege incurca foarte tare, vechii administratori sunt foarte nemultumiti ca nu mai au o gramada de cash pe mana, e rau ca totul trebuie sa se faca prin banca acum (contra unui comision absolut modic), e rau ca asa totul e foarte transparent prin scoaterea lunara a extrasului de cont, e rau, e foarte rau, deci noua lege trebuie contestata si abrogata! Mai pot adauga desigur ca iarasi e foarte rau ca legea noua ne obliga sa platim facturile prin online banking, multi din actualii administratori nu stiu sa trimita un e-mail, cum sa le mai ceri sa foloseasca facilitatile oferite de banci pentru plata facturilor. Asa ca, d-le Bogdan Ioan, eu sunt pro noua lege si mai sunt si altii ca mine chiar daca mai putin vocali.

Odeta  Reply
9 aprilie 2019

Buna ziua,

Ajungand in luna aprilie deja si neavand inca nici o veste despre actualizarea standardului ocupational pentru administratorii de condominii si noul model de curs pentru obtinerea noului atestat am solicitat un raspuns MDRAP. Si spre surprinderea mea l-am si primit destul de repede. temerile mele insa imi par a se fi confirmat – si anume ca s-a exercitat o presiune extrem de puternica din partea federatiilor asociatiilor de proprietari – ei erau cei mai vocali contra legii 196, nu de alta dar le cam deranja viata linistita de pana acum – nu de alta, dar au in mana marea majoritate a asociatiilor de proprietari din Romania si se temeau sa nu cumva sa li le sufle altii – asa ca legea 196 s-a cam „fasait” rau de tot si dupa aparenta revolutie in domeniu restauratia s-a si produs. Singurul lucru foarte clar e ca nu vor mai fi 1082 de ore, s-au redus deja la 720. Apoi apar tot felul de formulari ingrijoratoare pentru mine: „recunoasterea formarii anterioare” de exemplu. In trecut erau necesare 40 de ore de curs, maximum 70. Acum vor fi 720. Sa inteleg ca vom ajunge sa avem doua categorii de administratori, unii noi si „fraieri” care vor face 720 de ore de curs (ma intreb si de costuri) si cei vechi cu maximum 70 care insa desigur nu trebuie tulburati. Ar fi extrem de injust, tocmai pentru ca a fost atat de usor pana acum de intrat in bransa administratorilor de bloc si s-a strecurat aici atata impostura.

O alta formulare ingrijoratoare pentru mine este „recunoasterea competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale”. Asadar calificarea si experienta obtinute la locul de munca? Deci din nou imi pare ca se da castig de cauza administratorilor deja in functie, multi dintre ei de 70-80 de ani si oamenii FALT-urilor si FAPT-urilor din toata tara. Deci putine sanse pentru oamenii mai tineri si chiar si cu studii superioare sa patrunda in acest domeniu si sa ii dea o noua fata.

As vrea sa cred ca exagerez eu, tare mi-e insa teama ca nu tocmai. Am solicitat clarificari de la MDRAP, nu stiu insa daca or sa si vina. D-le Bogdan Ioan, stiti ceva mai mult in acest moment? Multumesc

Bogdan Ioan
13 aprilie 2019

Din pacate, momentan nimic nou pe frontul de est.

Vasile Muresan  Reply
21 mai 2019

Bună
Prin Ordinul 635/2019 se redenumește ocupația de ,,administrator de imobile” cu ,,administrator de condominii”, păstrându-se același cod 515303.
E aprobat standardul ocupațional în cauză, cât va dura un curs (720 ore?) și cine va organiza cursurile respective, administratorii având termen până în 28 septembrie 2019 ? Putem ști oare?

Bogdan Ioan
23 mai 2019

Din pacate, dupa punerea in dezbatere publica, traseul propunerii de standard ocupational a devenit foarte opac. Nu este clar nici macar daca propunerea de standard a ajuns la ANC sau nu. Noi am trimis o serie de solicitari catre ANC si MDRAP, dar aceste institutii inca nu au raspuns oficial.

Pascu Mihail  Reply
21 august 2019

Salutare.
Sunt din Timisoara, adm de imobil din 2007. In 2008 am urmat un curs de cateva saptamani, organizat de Min Educatiei. A costat ceva in genul 300 lei. Dupa examenul de absolvire am mai dat un examen tinut la Primaria Tm. L am luat si pe asta.
Lucrez ca adm de 12 ani. Ma intreb ce as mai putea invata la un curs, nu conteaza durata.
Nu cred ca inveti la un curs nici sa lucrezi cu oamenii nici sa fii cinstit cu banii lor. Miza legii noi mi se pare controlarea de catre politicieni si slugile lor din primarii a asociatiilor

Bogdan Ioan
21 august 2019

Puteti sa descrieti un astfel de mecanism de control care este permis de noua lege?

Dă-i un răspuns lui BalanAnulează răspunsul